Olej do skrzyni John Deere – Gwarancja Niezawodności Twojego Ciągnika
Bez kategorii

Olej do skrzyni John Deere – Gwarancja Niezawodności Twojego Ciągnika

Ciągniki marki John Deere to dla wielu rolników synonim wydajności i trwałości. Zielono-żółte maszyny słyną z zaawansowanej technologii, która ułatwia pracę w najtrudniejszych warunkach polowych. Jednak nawet najlepsza konstrukcja nie przetrwa próby czasu bez odpowiedniego serwisu. Jednym z najważniejszych, a często bagatelizowanych aspektów eksploatacji, jest właściwy olej do skrzyni John Deere. Dlaczego jego dobór jest tak istotny i czym grozi zalanie układu produktem niskiej jakości?

Serce układu: Więcej niż tylko smarowanie

W nowoczesnych ciągnikach rolniczych, a zwłaszcza w konstrukcjach John Deere, olej przekładniowy pełni znacznie więcej funkcji niż w starszych maszynach czy samochodach osobowych. Nie służy on jedynie do smarowania trybów skrzyni biegów. W większości modeli tej marki mamy do czynienia z układem zintegrowanym (UTTO – Universal Tractor Transmission Oil).

Oznacza to, że ten sam olej do skrzyni John Deere odpowiada za:

  • smarowanie przekładni (często bardzo zaawansowanych, jak PowerQuad czy bezstopniowe AutoPowr),
  • pracę układu hydraulicznego (podnośnik, hydraulika zewnętrzna),
  • funkcjonowanie tzw. mokrych hamulców i sprzęgieł,
  • odbiór ciepła i chłodzenie całego układu.

Taka wielozadaniowość stawia przed środkiem smarnym ogromne wymagania. Musi on zachować idealną lepkość zarówno podczas zimowego rozruchu, jak i w trakcie wielogodzinnej orki w upale.

Norma J20C i J20D – co musisz wiedzieć?

Szukając odpowiedniego produktu, z pewnością natkniesz się na nazwę Hy-Gard. To flagowy produkt rekomendowany przez producenta. Jeśli jednak decydujesz się na zamienniki, musisz być niezwykle ostrożny. Kluczem do sukcesu są normy fabryczne. Prawidłowy olej do skrzyni John Deere musi bezwzględnie spełniać specyfikację J20C (dla standardowych warunków) lub J20D (dla warunków zimowych i niskiej lepkości).

Dlaczego to takie ważne? Oleje spełniające te normy zawierają specyficzne pakiety dodatków uszlachetniających. Zapobiegają one pienieniu się oleju (co jest zabójcze dla pomp hydraulicznych) oraz chronią przed korozją wywołaną wilgocią. Co więcej, mają one kluczowe znaczenie dla pracy mokrych hamulców. Zastosowanie oleju o niewłaściwym współczynniku tarcia sprawi, że hamulce będą piszczeć, szarpać, a w konsekwencji – ulegną przyspieszonemu zużyciu.

Możliwość komentowania Olej do skrzyni John Deere – Gwarancja Niezawodności Twojego Ciągnika została wyłączona